Proefabonnement

Proefabonnement216x134

Redactieblog

Beurscorrectie komt eraan

24-12-2009 16:37:30 Karel Mercx

Er zijn meerdere argumenten waarom de kans op een correctie op de aandelenbeurzen steeds groter begint te worden.

Afgelopen week kwam de maandelijkse nieuwsbrief van Robert Prechter uit. Deze nieuwsbrief is interessant om te volgen omdat deze belegger sinds het dieptepunt van de beurs in maart van dit jaar bullish op aandelen is.

Van de zomer veranderde de mening van Prechter naar neutraal en nu is hij bearish op aandelen. In zijn nieuwsbrief van december stond de volgende grafiek.

sp500

Hierop is te zien dat de Amerikaanse hypotheek aanvragen vooruit lopen op de koers van de S&P500. Behalve de afgelopen maanden, de S&P500 bereikte nieuwe hoogtepunten, maar de hypotheekaanvragen denderde naar een nieuw dieptepunt.

Hierdoor is het volgens Prechter een kwestie van tijd voordat de aandelenmarkt een nieuwe  flinke tik naar beneden gaat maken.

Waardering S&P500

Wij denken al een tijd langer dat een correctie op de beurzen mogelijk is. Op 21 juli bereikte de S&P500 namelijk een stand van 954,58 en hiermee kwam de waardering van de S&P500 boven het historische gemiddelde uit.

Iets meer betalen voor aandelen dan gemiddeld in het verleden gedaan is, betekent niks anders dat de kans het grootst is dat de rendementen van deze aankoop onder het historische gemiddelde rendement zal liggen. Immers het rendement wordt bepaald door de prijs bij aanschaf.

Dit jaar zijn de winsten langzamer toegenomen dan de beurskoersen, dit betekent dus dat de prijs van aandelen de afgelopen tijd verder is toegenomen. En het dus minder aantrekkelijk is om aandelen te kopen.



Eerder negatief

Dit was niet de eerste keer dat wij dachten dat aandelen konden dalen. Op 30 mei zagen wij al een aantal redenen voor een correctie. De eerste reden was dat de stijging op de beurzen samenging zonder een toename in het volume.

De prijzen van aandelen kwamen dus steeds meer tot stand door een kleinere groep beleggers, waardoor de betrouwbaarheid van de stijging steeds meer aan het afnemen was. In theorie bepaalt de prijs van de laatste transactie de waarde van al de aandelen die uit staan.

Als wij kijken naar het huidige beeld, dan is deze tegenstelling alleen nog maar groter geworden. Het volume is nog verder ingezakt en de S&P500 is nog verder gestegen.

volume

De eerste keer dat wij aangaven dat de beurs te ver door geschoten was al op 13 mei. De S&P had toen zijn steilste rally in 2 maanden sinds 1938 achter de rug. Vergeet niet dat als de belegger zijn geld uit de markt haalt en de markt gaat de andere kant uit dan verwacht, dan wordt er nog altijd geen geld verloren.

Historische waardering

Beleggen is een lastig vak. Aandelen kunnen van duur naar extreem duur gaan, maar net zo goed is de stap naar normaal geprijsd goed mogelijk. De grootste kans om een goed rendement te maken is om aandelen aan te schaffen als ze goedkoop zijn.

Aandelen kunnen dan naar heel goedkoop gaan, maar er zal altijd weer een tijd aanbreken dat ze normaal geprijsd zijn. En dat zijn de momenten dat er een bovengemiddeld rendement gemaakt is. In de volgende grafiek staat de prijs van aandelen en de gemiddelde prijs sinds 1881.

Koerswinstverhouding

De gemiddelde koers-winstverhouding van de S&P500 is opgelopen van 13 in maart tot 20 op dit moment. Het gemiddelde sinds 1881 staat op 16. Dit betekent dat als aandelen nu worden aangeschaft, de belegger mag reken op rendementen die lager liggen dan in het verleden.

Karel Mercx , 24 december 2009


Proefabonnement Beleggers Belangen          Nieuwsbrief Beleggers Belangen

Reacties

Drs.H.J.Heuzinkveld donderdag 24 december 2009 17:06

Lijkt mij een belangrijke leidraad voor beleggers. Toch denk ik dat in deze tijd niet te veel naar het verleden gekeken moet worden. Daarvoor is de wereld te veel veranderd en zijn er te veel problemen die op ons afkomen. De groei kan niet, los van alle tekorten, gewoon doorgaan!

henk korbee donderdag 24 december 2009 17:09

Elastiekje oprekken gaat zolang het niet barst. Zo een lang 'stierenbeurs' is al eerder geweest in de geschiedenis en er zijn meerdere signalen dat het omlaag moet desnoods op 8 feb 2010

Ruud Janssen donderdag 24 december 2009 17:16

Niet te somber aub.
Elke goede auto heeft spiegels om naar achter te kijken. Elke goede chauffeur gebruikt deze spiegels ook zeer regelmatig maar........zal altijd meer naar voor kijken dan naar achter.
Voor ons ligt een steeds veranderende wereld en dus ook een veranderende economie. We moeten het Westen in de gaten blijven houden maar ons toch steeds meer op het Oosten gaan richten. Daar ligt volgens mij de toekomst en dus ook de kans.

Karel Mercx donderdag 24 december 2009 18:05

@Drs.H.J.Heuzinkveld De vijf gevaarlijkste woorden die beleggers kunnen gebruiken zijn: this time it is different. Vergelijk eens de cartoons van de jaren 30 en de huidige cartoons. Ze zijn zo identiek dat je niet weet welke nieuw is en welke al 80 jaar oud is. Wat zou dan een manier zijn waarop wij naar de aandelenmarkt moeten kijken?

@henk korbee Ik ben het er helemaal mee eens, alleen timing is zo moeilijk op de beurzen. Ik koop liever op lagere niveau’s dan dat ik speculeer dat wij naar lagere niveau`s gaan.

@Ruud Janssen Ik geloof zeker ook in het oosten, alleen wel in de economie en niet in de beurs. Deze twee zouden beleggers los moeten zien. Internetaandelen waren bijvoorbeeld een drama, maar internet heeft zich sneller ontwikkelt dan verwacht. Zelfde geldt voor olie. Olie zou opraken, maar de olieprijs ging toch van €147 naar €30. En zo zijn er een heleboel voorbeelden.

jaap van loon donderdag 24 december 2009 18:50

heeft meneer dan een goede glaze bol

Meihuizen donderdag 24 december 2009 19:17

Het enige waar ik in geloof, is Olie gerelateerde bedrijven.RD bijvb kun je kopen en langere tijd niet meer naar om kijken. Niet erg spannend, maar voor de huisvrouw, het juiste fonds.

chris donderdag 24 december 2009 22:57

Correcties zijn natuurlijk altijd mogelijk, ik denk echter dat het meeste leed nu geleden is en dat de cijfers binnenkort aanzienlijk beter zullen zijn dan 1 jaar geleden. Vele bedrijven hebben fors bezuinigd op de kosten, daardoor zal de winst gemakkelijk sterk kunnen toenemen en hierdoor ook de koers.

H. van Nieuwenhuijzen vrijdag 25 december 2009 1:50

De K/W hangt samen met de rentevoet. Bij de huidige lage rente is het niet zo verwonderlijk dat de k/w hoger is.

Zoilo Gomez vrijdag 25 december 2009 12:37

Er komt zeker een correctie, want er komt altijd een correctie, maar wanneer? Als je maar lang genoeg roept dat er een correctie komt, dan krijg je altijd gelijk; pas echt interessant wordt het als er ook bij verteld wordt wanneer.

"Wij denken al een tijd langer dat een correctie op de beurzen mogelijk is. Op 21 juli bereikte de S&P500 namelijk een stand van 954,58 en hiermee kwam de waardering van de S&P500 boven het historische gemiddelde uit."

Goh, dan heb je toch wel zo'n 170 punten aan stijging gemist sindsdien = 18% (!)

Maar volhouden: er komt een correctie!

Eugene vrijdag 25 december 2009 14:05

Het zoveelste 13 in een dozijn artikel dat een beursdaling voorspelt. Hoe is het mogelijk! Nu wordt een een Prechter nagepraat. Natuurlijk, iedereen heeft gelijk de beurs kan dalen...en stijgen maar wanneer. Dit artikel voegt ook echt niets toe.

Karel Mercx vrijdag 25 december 2009 15:25

@ Eugene Ik bedoel niet dat al de informatie in de koers zit en dat het daarom onbekend is waar het op korte termijn naar toe gaat. Maar dat het onbekend is wanneer de “massa” er achter komt. Het zogenaamde “overshooting effect” dus keihard doorschieten naar de andere kant. Ik ben er van overtuigd dat mensen die het wel overtuigend kunnen voorspelen, keihard onderuit gaan. Het vertrouwen in aandelen loopt rechtevenredig met de beurskoers. Dus als aandelen duur zijn dan willen beleggers graag beleggen. Zolang dat niet een beetje draait, hebben deze artikelen zeker toegevoegde waarde. Wat voor artikelen zou jij dan graag willen zien? Misschien kunnen wij er dan voor zorgen dat wij deze ook/meer gaan publiceren.

@ Zoilo Gomez Ik ben het niet met je eens. Op het moment dat je 18% gemist heb, dan is het nog geen 18% verlies. En regel 1 bij beleggen volgens Buffet is verlies geen geld. Geld had kunnen staan op een spaarrekening, of in obligaties (naast coupon had je ook spreads die kleiner geworden zijn, dus koerswinst). Of je had niet belegd in een index maar in een individueel fonds. Stel dat er een daling van 40% plaatsvindt en dan maak je 50%, dan staat de belegger nog steeds op 10% verlies. En aandelen kunnen hard dalen, de keren dat dat gebeurde was elke keer toen de koers-winstverhoudingen van aandelen bewogen ruim boven het historische gemiddelde. Niemand weet het precies wanneer een correctie komt, dat maakt dit vak ook zo interessant.

@ H. van Nieuwenhuijzen Ik vind dit een moeilijk onderwerp. Want als de economie aantrekt dan stijgt de rente waarschijnlijk ook en dan zijn de koers-winstverhoudingen opeens.....
Koers-winstverhoudingen liggen nu ook hoger dan de deflatie periode van de jaren 30. Kan jij vertellen hoe jij het nu ziet?

Zoilo Gomez vrijdag 25 december 2009 23:54

@Karel Merkx: Een goede vriend van mij zegt al 20 jaar dat ie geen huis koopt omdat de markt overpriced is. Hij heeft denk ik 100% gelijk, maar dat is geen argument. Hij wacht al 20 jaar op redelijke prijzen, en woont intussen nog steeds in een huurwoning.

Als je al sinds juli zit te wachten op een correctie (die zeker ooit komt) dan kan je je geld inderdaad beter op de bank zetten en daar vooral ook veilig (?) laten.

Mijn probleem met dit soort voorspellingen is dat ze voor de praktische belegger van nul en generlei waarde zijn. Je weet nooit of je nou wel of niet moet kopen, terwijl je wacht tot de bom valt (en was deze klap nou de bom, of zou de echte klap nog moeten komen?).

Uiteindelijk krijg je natuurlijk altijd gelijk (kijk daar is de bom, zie je wel! Ik zei het toch?) , maar de bedoeling van beleggen is om geld te verdienen, niet om het te laten liggen.

Wel op tijd uitstappen natuurlijk, en uiteraard: beperk je verliezen.

Op dit moment is het droog hier, maar ik voorspel dat het binnenkort gaat regenen. Maar ik zet mijn paraplu pas op als ik de eerste druppels voel, en niet als ik in de verte een wolk zie die misschien (wel of niet) mijn kant op komt.

Jan de Groot zaterdag 26 december 2009 8:48

Nee, voorlopig komt er geen grote correctie. De laatste weken hebben we Dubai en Griekenland gehad, daar werd niet heftig op gereageerd. Ook één van de slechtere huizencijfers uit de USA maakte geen indruk. Alleen als de verwachtingen 4e en 1e kwartaalcijfers te groot blijken te zijn gaan we naar beneden. Maar ook dan max 10%, of de dubbel dip moet waarheid worden. Afsluitend, met ons bedrijf hebben we weer een fantastisch jaar gehad en wens een ieder veel zonneschijn toe in 2010.

GR zaterdag 26 december 2009 14:47

Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen. Bv de enorme geldhoeveelheid die de markten omhoog gepushed heeft, de rentestand etc.. En daarbij de menselijke factor.. Overigens komt een correctie eigenlijk altijd onverwacht, als een dief in de nacht. Achteraf passen de argumenten perfect, vooraf blijft een correctie per definitie niet te bepalen..

Hans van Kampen maandag 28 december 2009 5:02

Ik vind het niet zo raar dat de volumes gedaald zijn op alle aandelen markten. Als mensen de helft van hun kapitaal verloren hebben op de aandelen markten, dan kunnen ze gemiddeld ook maar de helft van het aantal nieuwe aandelen kopen.

Van Olst maandag 28 december 2009 9:58

Niemand kan de beurs voorspellen. En ja, als je jaren roept dat er een correctie komt, zul je altijd wel een keer gelijk hebben. Maar kijk nu eens naar de overnames in het afgelopen jaar. Telkens werden er premie betaald van 30 tot 70% (Super de Boer, Genentech, Oce en recent door Exxon) Kijk ook een s naar Nestle die een bedrijfsonderdeel verkoopt begin violgend jaar voor 28.000.000.000USD, zou dit negatief voor de koers zijn. Zo zie ik het komende jaar ook nog wel een aantal overnames komen. Zo ligt er voor een habbekrats het aandeel Aegon als een snoepje op de toonbank. Vandaag of morgen komt brv eeen Allianz voorbij en pakt dit mee. Kortom ik ben ervan overtuigd dat de beurs nu nog zeker 30% ondergewaardeerd is, zeker bij de huidige rente en alle weggesneden overbodige kosten.

Karel Mercx dinsdag 29 december 2009 9:53

@Van Olst Ik ben het met je eens dat niemand op korte termijn de beurs kan voorspellen. Ik ben wel van mening dat het op de lange termijn zeker mogelijk moet zijn om het te kunnen.

Zoals Buffett zegt: tijd is de vriend van een goede belegging en de vijand van een slechte belegging. Koop je aandelen goedkoop en wacht je heel erg lang dan is het bijna zeker dat je rendementen krijgt die boven het gemiddelde liggen. Zelfde geldt als aandelen duur zijn, dan weet je zeker dat je aan het einde van de rit rendementen hebt overgehouden die onder het gemiddelde liggen.

Ik vraag me af of overnames een juiste indicator is. De jaren dat de overnamemachine op volle toeren werkte was het jaar 2000 en 2007. Dat waren de meest verschrikkelijk momenten om aandelen te kopen.

Ik ben heel nieuwsgierig waar 30% vandaan komt. Is dit een gevoel? Of kan je dit iets meer toelichten?

@Hans van Kampen ik ben het niet met je eens. Stel je hebt €50, dan kan je 2 aandelen van €25 kopen. Dan daalt de koers naar €12,50. Totaal heb je dan €25 en dat komt overeen met 2 aandelen.

@GR Is dat zo? Geld kan op de balans staan van de centrale banken, maar dat wil nog niet zeggen dat het geld werkelijk het systeem in komt. En als het de economie in komt dan kan het nog zo zijn dat er meer geld vernietigd (faillissement bijvoorbeeld) wordt waardoor per saldo er geen inflatie optreedt.

@Jan de Groot Ja het sentiment is erg goed. Slecht nieuws wordt genegeerd en goed nieuws wordt uitvergroot. Ik ben erg benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan.

@Zoilo Gomez Hoe kan je objectief de eerste druppels vaststellen? De AEX index stond bijvoorbeeld op 3 juni op 271 punten. Er gaan tien punten af, er gaan twintig punten af, er gaan totaal dertig punten af op 13 juli. Dat is ruim tien procent. Dat zijn goede druppels. Moet je dan bescherming zoeken? Ik vind deze vragen heel erg moeilijk en kies daarom voor een andere aanpak.

Voor de praktische belegger heeft dit zeker waarde denk ik. Als gemiddelde rendementen het doel van het beleggen is, dan had je gewoon kunnen kopen. Wil je bovengemiddelde rendementen dan moet je niet kopen. Dat is een simpele regel.

Dit wordt een lange serie, waar ik elke keer terug ga kijken, dus als je tips hebt om de “prijs” vast te stellen van de aandelenmarkt als geheel dan zijn ze meer dan welkom.

virus dinsdag 29 december 2009 14:13

De beurs heeft altijd wat van een goktent gehad. Het enige zekere in de wereld is dat men belastingen gaat betalen en dat men er op een bepaalde dag eraan gaat.Dit gezegd zijnde zijn ongeveer alle aandelen actueel overgekocht en overgespreid in vergelijking wat er zich in de industie voordoet ; de crisis duurt nog minstens een jaar, de consument laat het nog steeds afweten afweten.De werkloosheid loopt nog een jaar op.Er is dus een enorme discrepantie tussen de hoogvliegende koersen en de realiteit on the ground. Een correctie komt er dus sowieso

Karel Mercx woensdag 30 december 2009 9:46

@virus Ja, veel beleggers gebruiken de beurs als een casino. Maar dat wil nog niet zeggen dat de beurs een casino is. Als het verschil tussen de intrinsieke waarde en de prijs van het aandeel groot is, dan mag de belegger er van uit gaan dat op de lange termijn dat gat wel weer gedicht wordt. Alleen dat is natuurlijk niet zo spannend als gokken.

Werkloosheid en consumentenbestedingen zijn natuurlijk wel indicatoren die als laatste van negatief naar positief veranderen. En zorgen er dus voor dat je minder strak op de bal zit.

Mochten de reële economie inderdaad negatiever worden, dan hoeft er niet perse een beurscorrectie te komen. Aandelen kunnen tenslotte ook gewoon duurder worden.

Nieuwe reactie