Instappen kan nog steeds
Tipterugblik: de Duitse vorkheftruckproducent Kion rendeerde het afgelopen jaar prima en is nog steeds koopwaardig.
Het Duitse Kion Group is een voormalige divisie van industrieel gasbedrijf Linde, waarvan het bedrijf in 2006 werd afgesplitst, waarna het in handen kwam van de private-equitymaatschappij KKR. Met merken als STILL en OM is Kion uitgegroeid tot een van de grootste heftruckproducenten ter wereld. In Europa is Kion marktleider, wereldwijd moet het Toyota voor zich dulden.
Kion zette dit jaar stappen om zijn doel voor 2020 te bereiken: Toyota voorbijstreven. De groep houdt vast aan de structuur met meerdere merken, maar versimpelde het management om meer synergie te bereiken. Daarnaast voegde het concern met Egemin Handling Automation, dat geautomatiseerde magazijnsystemen produceert, een nieuwe innovatieve divisie toe. In het eerste halfjaar nam de omzet 8,4% toe en was de winstmarge onverminderd hoog.
Aardig opgelopen
In alle regio’s won Kion marktaandeel. Sinds de zomer is de rek echter uit de koers door vrees voor teruglopende verkopen in China, een van de belangrijke groeimarkten voor het concern. Met een plus van 27,1% sinds het moment dat de tip werd gegeven in het blad (5 november 2014) is Kion per saldo aardig opgelopen. Toch is het aandeel met een koers-winstverhouding van 16 nog niet al te duur te noemen.
We blijven Kion dan ook een aantrekkelijke belegging vinden, want de diversificatie over regio’s en de vooruitzichten voor de wereldwijde markt zijn goed.