Alternatieven voor de twee giganten
De grote bedrijven in de e-commerce als Amazon en Alibaba boeken duizelingwekkende prestaties. Hun koersen zijn dan ook ver op de verwachtingen vooruitgelopen.
- Bij e-commerce is er geen hoge toetredingsdrempel. Hierin wijkt de sector af van internetbedrijven als Facebook en LinkedIn. Gebruikers van deze sociale media zullen niet snel naar een andere aanbieder overstappen, omdat daar veel minder potentiële contacten te vinden zijn. Bij e-commerce maakt dat niet uit: als een concurrent erin slaagt dezelfde producten voor een lagere prijs aan te bieden, lopen de klanten weg bij de gevestigde spelers .
- De grote groei in de sector is momenteel niet in de VS en China te vinden. Die twee markten zijn nu nog wel de grootste, maar vooral Rusland en Mexico zijn sterk in opmars. In dat laatste land nam de omzet uit internetverkoop vorig jaar bijvoorbeeld met 32% toe, tot $6,6 mrd.
- Niet alleen de verkopende partijen profiteren van de opmars van webtransacties, maar ook de distributeurs. Dit geldt voor pakketbezorgers als UPS, FedEx, DHL en PostNL, maar nog veel meer voor bedrijven die zich volledig gespecialiseerd hebben in de logistieke dienstverlening ten behoeve van e-commerce.
Het omslagartikel van Beleggers Belangen van vrijdag 6 november 2015 gaat over de groeimarkt bij uitstek: e-commerce. Haast alles is vandaag de dag immers via internet te koop en voor bedrijven die zich in deze sector gespecialiseerd hebben, zijn de mogelijkheden haast onbeperkt.
Een goede illustratie van het groeitempo en de grootte van het nog te ontginnen gebied, geven cijfers van het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken. Het departement raamt het totale aandeel van internetverkopen in de totale handel in de VS op 7,2%. Dat percentage ligt dubbel zo hoog als eind 2008. Vorig jaar groeiden de totale verkopen met 17%, tot $2 mrd.
De markt wordt gedomineerd door twee grote bedrijven: de Amerikaanse e-commerce-pionier Amazon en diens Chinese tegenhanger Alibaba.
Amazon
Op 22 oktober kwam Amazon met zijn derdekwartaalcijfers en die sloegen alle verwachtingen. De omzet is met 23% toegenomen tot $25,4 mrd, een half miljard meer dan waar analisten op hadden gerekend. Onderaan de streep bleef een winst over van $79 mln ($0,17 per aandeel) waar de consensus was dat Amazon dit kwartaal in de rode cijfers uit zou komen. Dat laatste had ermee te maken dat Amazon veel geld geïnvesteerd heeft in nieuwe activiteiten, waarvan de winstgevendheid erg onzeker is.
De imposante resultaten bleven bij beleggers niet onopgemerkt: de koers van Amazon schoot op de dag van de cijferpresentatie 8% omhoog. In totaal is het aandeel sinds eind september 30% meer waard geworden en ten opzichte van eind 2014 zelfs ruim 100%.
Alibaba
De Chinese tegenhanger van Amazon zag zijn inkomsten in het derde kwartaal met 32% groeien naar CNY22,1 mrd. Dat is des te indrukwekkend omdat de economie in China in die periode drastisch afkoelde. Alibaba had met name profijt van de verkopen via mobiel internet. Die namen met 180% toe en zijn inmiddels goed voor de helft van de totale omzet van het bedrijf.
Ook hier bleef de koersreactie niet uit. Alibaba veerde de afgelopen weken razendsnel op, nadat ook dit aandeel in de periode daarvoor niet was ontkomen aan de enorme correctie op de Chinese beurs. Sinds eind september is de koerswinst van het bedrijf 30%.
Beleggingstips
Het mag duidelijk zijn dat voor deze beide bedrijven geldt dat de toekomstverwachtingen al sterk in de koers zijn verdisconteerd. Daarbij moeten beleggers zich nog drie andere dingen bedenken:
- Bij e-commerce is er geen hoge toetredingsdrempel. Hierin wijkt de sector af van internetbedrijven als Facebook en LinkedIn. Gebruikers van deze sociale media zullen niet snel naar een andere aanbieder overstappen, omdat daar veel minder potentiële contacten te vinden zijn. Bij e-commerce maakt dat niet uit: als een concurrent erin slaagt dezelfde producten voor een lagere prijs aan te bieden, lopen de klanten weg bij de gevestigde spelers .
- De grote groei in de sector is momenteel niet in de VS en China te vinden. Die twee markten zijn nu nog wel de grootste, maar vooral Rusland en Mexico zijn sterk in opmars. In dat laatste land nam de omzet uit internetverkoop vorig jaar bijvoorbeeld met 32% toe, tot $6,6 mrd.
- Niet alleen de verkopende partijen profiteren van de opmars van webtransacties, maar ook de distributeurs. Dit geldt voor pakketbezorgers als UPS, FedEx, DHL en PostNL, maar nog veel meer voor bedrijven die zich volledig gespecialiseerd hebben in de logistieke dienstverlening ten behoeve van e-commerce.
In Beleggers Belangen van 6 november is een viertal alternatieven te vinden voor de bekende namen in de e-commercesector.
Neem een proefabonnement op Beleggers Belangen en ontvang de beste beleggingstips wekelijks in de (digitale) brievenbus. Nu 10 weken voor maar 10 euro.