Updates

Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Opinie Beleggers Belangen, 17 sep 2015 14:50

De rek is eruit

0 0 Leestijd ongeveer

De grote Europese voedingsproducenten hadden in de eerste helft van dit jaar de macro-economische omstandigheden mee. De tweede jaarhelft zal lastiger worden.

Het beeld over de eerste zes maanden van 2015 is een wereld van verschil vergeleken met dezelfde periode in 2014. Het consumentenvertrouwen is weer helemaal terug en ook de werkgelegenheid neemt toe. Inmiddels tekenen zich toch weer wat wolkjes aan de horizon af. De groter wordende zorgen over Griekenland, Oekraïne en China zetten een domper op het hervonden vertrouwen.
Beleggers Belangen zet in het nummer van 18 september uiteen wat dit betekent voor de drie grootste voedingsproducenten in Europa, Danone, Nestlé en Unilever.

Spreiding

Allereerst moet op dit gebied niet overdreven veel waarde worden gehecht aan cijfers over consumentenvertrouwen in Europa, want op dat continent is de rek er voor de grote drie al lang uit. In West-Europa bedraagt de jaarlijkse omzetgroei niet meer van 0,5%. In Oost-Europa is nog wel iets te winnen, maar met 1,6% is de potentie toch ook niet verbluffend.

De voedingsproducenten moeten het dan ook vooral hebben van de opkomende markten, waar de middenklasse nog altijd in sneltreinvaart in omvang toeneemt. Volgens McKinsey hoort in 2020 meer dan 20% van de Chinese bevolking tot de middenklasse, waar dat in 2010 nog minder dan 10% was. Nog harder gaat het in India; bovendien ligt nergens ter wereld het consumentenvertrouwen zo hoog als in dat land.
Een grote blootstelling aan opkomende markten is dan ook te prefereren voor een aandeel uit de voedingstak, al houdt dat ook een zeker risico in. Met de afkoeling in China lieten de opkomende landen in de eerste jaarhelft een gemengd beeld zien. Dat is goed op te vangen door spreiding over de opkomende regio’s, Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

Spreiding is ook het toverwoord voor wat betreft het productaanbod. Alle voedingsproducenten richten zich tegenwoordig in min of meerdere mate op persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten. De marges daarvoor liggen een stuk hoger dan voor voeding. Dat komt vooral doordat consumenten in dit segment gevoeliger zijn voor premium producten.

Grondstoffen en valuta’s

Een externe factor die een rol speelt bij het bepalen van de kansen van de verschillende aandelen zijn de grondstofprijzen. Zo is de melkprijs momenteel erg laag, door het wegvallen van melkquota in Europa (productietoename) en door het afnemen van de vraag als gevolg van de economische tegenslagen in China en de boycot in Rusland.

Sowieso zal de prijs van agrarische gewassen de komende jaren structureel dalen, doordat het productieproces moderner en daarmee betrouwbaarder en omvangrijker is geworden. Op korte termijn zit er wel enige volatiliteit in de grondstofprijzen door bijvoorbeeld het weerfenomeen El Niño.

De valutaschommelingen zijn de andere externe factor. Die werken momenteel voor de meeste aanbieders positief: de sterke dollar maakt de inkomsten uit de VS waardevoller. Aan de andere kant zijn in veel opkomende markten de valuta’s in waarde gedaald. Het is dan ook zeker zinnig om de valutakoersen in de gaten te houden, maar een beoordeling van de bedrijven op de gecorrigeerde cijfers is eerlijker. 

In Beleggers Belangen van 18 september vindt u zo’n beoordeling voor Danone, Nestlé en Unilever (Foto: RELX).


Voortaan geen advies meer missen? Word abonnee van Beleggers Belangen. U kunt het blad eerst 10 weken proberen voor maar 10 euro.

 

Het beeld over de eerste zes maanden van 2015 is een wereld van verschil vergeleken met dezelfde periode in 2014. Het consumentenvertrouwen is weer helemaal terug en ook de werkgelegenheid neemt toe. Inmiddels tekenen zich toch weer wat wolkjes aan de horizon af. De groter wordende zorgen over Griekenland, Oekraïne en China zetten een domper op het hervonden vertrouwen.
Beleggers Belangen zet in het nummer van 18 september uiteen wat dit betekent voor de drie grootste voedingsproducenten in Europa, Danone, Nestlé en Unilever.

Spreiding

Allereerst moet op dit gebied niet overdreven veel waarde worden gehecht aan cijfers over consumentenvertrouwen in Europa, want op dat continent is de rek er voor de grote drie al lang uit. In West-Europa bedraagt de jaarlijkse omzetgroei niet meer van 0,5%. In Oost-Europa is nog wel iets te winnen, maar met 1,6% is de potentie toch ook niet verbluffend.

De voedingsproducenten moeten het dan ook vooral hebben van de opkomende markten, waar de middenklasse nog altijd in sneltreinvaart in omvang toeneemt. Volgens McKinsey hoort in 2020 meer dan 20% van de Chinese bevolking tot de middenklasse, waar dat in 2010 nog minder dan 10% was. Nog harder gaat het in India; bovendien ligt nergens ter wereld het consumentenvertrouwen zo hoog als in dat land.
Een grote blootstelling aan opkomende markten is dan ook te prefereren voor een aandeel uit de voedingstak, al houdt dat ook een zeker risico in. Met de afkoeling in China lieten de opkomende landen in de eerste jaarhelft een gemengd beeld zien. Dat is goed op te vangen door spreiding over de opkomende regio’s, Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

Spreiding is ook het toverwoord voor wat betreft het productaanbod. Alle voedingsproducenten richten zich tegenwoordig in min of meerdere mate op persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten. De marges daarvoor liggen een stuk hoger dan voor voeding. Dat komt vooral doordat consumenten in dit segment gevoeliger zijn voor premium producten.

Grondstoffen en valuta’s

Een externe factor die een rol speelt bij het bepalen van de kansen van de verschillende aandelen zijn de grondstofprijzen. Zo is de melkprijs momenteel erg laag, door het wegvallen van melkquota in Europa (productietoename) en door het afnemen van de vraag als gevolg van de economische tegenslagen in China en de boycot in Rusland.

Sowieso zal de prijs van agrarische gewassen de komende jaren structureel dalen, doordat het productieproces moderner en daarmee betrouwbaarder en omvangrijker is geworden. Op korte termijn zit er wel enige volatiliteit in de grondstofprijzen door bijvoorbeeld het weerfenomeen El Niño.

De valutaschommelingen zijn de andere externe factor. Die werken momenteel voor de meeste aanbieders positief: de sterke dollar maakt de inkomsten uit de VS waardevoller. Aan de andere kant zijn in veel opkomende markten de valuta’s in waarde gedaald. Het is dan ook zeker zinnig om de valutakoersen in de gaten te houden, maar een beoordeling van de bedrijven op de gecorrigeerde cijfers is eerlijker. 

In Beleggers Belangen van 18 september vindt u zo’n beoordeling voor Danone, Nestlé en Unilever (Foto: RELX).


Voortaan geen advies meer missen? Word abonnee van Beleggers Belangen. U kunt het blad eerst 10 weken proberen voor maar 10 euro.