Overdreven afgestraft
De correctie van Volkswagen uit vrees voor de groeivertraging in China is overdreven, vindt UBS.
Sinds medio april is het aandeel Volkswagen meer dan 25% gedaald. De belangrijkste oorzaak voor dit verlies aan vertrouwen onder beleggers is het grote belang van de Chinese markt voor de Duitse autofabrikant.
Volgens UBS is China goed voor 60% van de winst van Volkswagen, maar de broker maakt zich geen al te grote zorgen. Een kwart van de 'Chinese winst' bestaat namelijk uit relatief stabiele royalty-betalingen aan Volkswagen. Daarnaast krijgt het Duitse bedrijf flinke dividenduitkeringen uit zijn Chinese joint ventures. China blijft desondanks een groeimarkt voor Volkswagen. Door alle aandacht voor China is de belangrijke reorganisatie van de autobouwer wat naar de achtergrond verdwenen. Onterecht, meent UBS, aangezien Volkswagen de uit de hand gelopen kosten voor R&D en uitgaven aan acquisities zal aanpakken. Dat moet leiden tot een operationele marge van meer dan 6% bij VW (het merk, niet het bedrijf).
De eerste tekenen van de omwenteling worden al zichtbaar, zoals de verkoop van LeasePlan. Het feit dat Volkswagen is begonnen met het boeken van forse reorganisatievoorzieningen – UBS verwacht dit jaar €1 mrd in totaal – maakt duidelijk dat het de autofabrikant menens is. De broker blijft dan ook enthousiast over het aandeel Volkswagen. Het koersdoel bedraagt €300 en dat is liefst 67% boven de huidige koers.
Foto: Kenneth Lu
Sinds medio april is het aandeel Volkswagen meer dan 25% gedaald. De belangrijkste oorzaak voor dit verlies aan vertrouwen onder beleggers is het grote belang van de Chinese markt voor de Duitse autofabrikant.
Volgens UBS is China goed voor 60% van de winst van Volkswagen, maar de broker maakt zich geen al te grote zorgen. Een kwart van de 'Chinese winst' bestaat namelijk uit relatief stabiele royalty-betalingen aan Volkswagen. Daarnaast krijgt het Duitse bedrijf flinke dividenduitkeringen uit zijn Chinese joint ventures. China blijft desondanks een groeimarkt voor Volkswagen. Door alle aandacht voor China is de belangrijke reorganisatie van de autobouwer wat naar de achtergrond verdwenen. Onterecht, meent UBS, aangezien Volkswagen de uit de hand gelopen kosten voor R&D en uitgaven aan acquisities zal aanpakken. Dat moet leiden tot een operationele marge van meer dan 6% bij VW (het merk, niet het bedrijf).
De eerste tekenen van de omwenteling worden al zichtbaar, zoals de verkoop van LeasePlan. Het feit dat Volkswagen is begonnen met het boeken van forse reorganisatievoorzieningen – UBS verwacht dit jaar €1 mrd in totaal – maakt duidelijk dat het de autofabrikant menens is. De broker blijft dan ook enthousiast over het aandeel Volkswagen. Het koersdoel bedraagt €300 en dat is liefst 67% boven de huidige koers.
Foto: Kenneth Lu