Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Opinie Vincent van Roon, 27 jul 2015 11:37

Enorme verwachtingen bij beleggers

0 0 Leestijd ongeveer

TomTom werd vorige week flink heen en weer geschud. Geruchten over de mogelijke verkoop van HERE brachten veel speculatie in het aandeel.

Meerdere bedrijven zijn bezig met de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden. Er wordt verwacht dat dit een miljardenmarkt gaat worden. De inschatting is dat rond het jaar 2020 de eerste zelfrijdende auto`s kunnen rijden. Een onmisbaar onderdeel daarvan zijn zeer precieze navigatiekaarten. Omdat partijen zoals HERE hierover beschikken is de belangstelling voor dit soort partijen erg groot.

Het gerucht doet de ronde dat een consortium van automakers, waaronder BMW, Daimler en Audi, een bod van 2,5 miljard euro heeft uitgebracht op HERE. Naar op de beursvloer verluidt is de deal bijna rond. Analisten zijn sterk verdeeld over de invloed van deze nieuwe situatie op TomTom. Rabobank en Theodoor Gilissen reageerden direct na het gerucht en denken dat deze overname erg negatief zal uitpakken voor TomTom. Daarentegen toonde ING zich juist erg optimistisch in een rapport dat een dag later naar buiten kwam. Beleggers op fora onderschrijven eensgezind  het optimisme van ING.

Pessimistisch: Rabobank en Theodoor Gillisen

Rabobank denkt dat de deal de toegang tot de Duitse automobielindustrie voor TomTom flink zal bemoeilijken. TomTom levert kaarten aan Daimler en Volkswagen. Als deze bedrijven hun eigen software in huis halen zullen zij TomTom in de toekomst niet meer nodig hebben. Rabobank denkt dat het consortium van Duitse automakers zelfs meerdere automakers uitnodigt om gebruik te maken van de kaarten, waardoor de concurrentie voor TomTom alleen maar groter wordt.

Theodoor Gillisen valt vooral over het lage bod van de Duitse automakers. Hieruit blijkt dat de markt de waarde van HERE flink heeft overschat. Eerder werd nog uitgegaan van een waarde van 4 miljard euro voor HERE en dat is een groot verschil met de 2,5 miljard euro die volgens geruchten nu is geboden. Het aandeel TomTom is de laatste tijd flink gestegen op basis van deze hoge bedragen. Dat blijkt dus veel te optimistisch geweest te zijn.

  • Bericht op iex.nl over het Rabobank-rapport

Optimistisch: ING

ING verhoogt zijn koersdoel van 11 euro naar 15 euro na de recente ontwikkelingen. De bank ziet het aandeel zelfs niet of nauwelijks meer dalen. Als HERE wordt overgenomen zullen de partijen die misgrijpen zich gaan richten op TomTom, stelt ING. Uitgaande van een verkoopprijs van 2,5 miljard euro voor HERE waarderen de analisten een waarde van 15,20 euro per aandeel voor TomTom. Wanneer het marktaandeel van TomTom in automotive verder wordt uitgebreid ziet ING een koers van 18,60 euro als reëel.

Beleggers: ook optimistisch

Beleggers denken dat een overname van HERE positief uitpakt voor TomTom en vinden het pessimisme van Rabobank en Theodoor Gilissen onterecht. Forumleden zien de bedreiging juist als een kans voor TomTom. Het is volgens hen namelijk helemaal niet het geval dat ook andere partijen gebruik gaan maken van de kaarten van HERE. Die zullen eerder kiezen voor TomTom, omdat dat bedrijf veel verder is in de ontwikkeling van digitale kaarten, zo redeneren de beleggers op de fora.

De samenwerking die TomTom vorige week aankondigde met Bosch (grootste leverancier van auto-onderdelen) voor de ontwikkeling van digitale kaarten voor automatisch rijden kan ook op waardering rekenen op de fora. De leden zien dit als een belangrijke stap die het proces versnelt. Bosch levert technologie die de kaarten van TomTom accurater en beter toepasbaar moet maken voor autosystemen.

Forumleden denken dat het marktaandeel van TomTom in automotive fors kan gaan groeien van 20% naar 40%. Nieuwe klanten als Peugeot/Citroen zullen daarvoor gaan zorgen. Bij een overname van HERE door het consortium van Duitse automakers zien beleggers partijen als General Motors, Toyota en Ford kiezen voor TomTom. De markt is in elk geval groot genoeg voor zowel HERE als TomTom. Beleggers wijzen erop dat naast ING ook ABN AMRO erg positief is over TomTom.

Ook onderschrijven de forumbezoekers de visie van ING eens over de mogelijke interesse van overblijvende partijen van de biedingsstrijd. Er zijn voldoende kapers op de kust, zoals Apple, Uber en Tesla. Beleggers denken dat geïnteresseerde partijen minimaal 15 euro per aandeel op tafel moeten leggen om kans te maken TomTom in te lijven. Het feit dat veel marktpartijen hun shortposities in het aandeel terugbrengen bevestigt de kansen die het aandeel biedt.

Conclusie

De markt voor zelfrijdende auto`s staat nog in zijn kinderschoenen. Over een aantal jaren zullen de ontwikkelingen pas voor het grote publiek zichtbaar zijn. De verwachting is dat het een gigantische markt gaat worden waarin veel geld wordt omgezet. Wanneer TomTom niet wordt overgenomen zien veel forumleden de koers van het aandeel verveelvoudigen in de komende vijf tot tien jaar. Op basis van de bedrijfscijfers die vorige week werden gepresenteerd is de waardering van het aandeel erg hoog. Het aandeel wordt volledig gedomineerd door de enorme verwachtingen van beleggers.
 

Meerdere bedrijven zijn bezig met de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden. Er wordt verwacht dat dit een miljardenmarkt gaat worden. De inschatting is dat rond het jaar 2020 de eerste zelfrijdende auto`s kunnen rijden. Een onmisbaar onderdeel daarvan zijn zeer precieze navigatiekaarten. Omdat partijen zoals HERE hierover beschikken is de belangstelling voor dit soort partijen erg groot.

Het gerucht doet de ronde dat een consortium van automakers, waaronder BMW, Daimler en Audi, een bod van 2,5 miljard euro heeft uitgebracht op HERE. Naar op de beursvloer verluidt is de deal bijna rond. Analisten zijn sterk verdeeld over de invloed van deze nieuwe situatie op TomTom. Rabobank en Theodoor Gilissen reageerden direct na het gerucht en denken dat deze overname erg negatief zal uitpakken voor TomTom. Daarentegen toonde ING zich juist erg optimistisch in een rapport dat een dag later naar buiten kwam. Beleggers op fora onderschrijven eensgezind  het optimisme van ING.

Pessimistisch: Rabobank en Theodoor Gillisen

Rabobank denkt dat de deal de toegang tot de Duitse automobielindustrie voor TomTom flink zal bemoeilijken. TomTom levert kaarten aan Daimler en Volkswagen. Als deze bedrijven hun eigen software in huis halen zullen zij TomTom in de toekomst niet meer nodig hebben. Rabobank denkt dat het consortium van Duitse automakers zelfs meerdere automakers uitnodigt om gebruik te maken van de kaarten, waardoor de concurrentie voor TomTom alleen maar groter wordt.

Theodoor Gillisen valt vooral over het lage bod van de Duitse automakers. Hieruit blijkt dat de markt de waarde van HERE flink heeft overschat. Eerder werd nog uitgegaan van een waarde van 4 miljard euro voor HERE en dat is een groot verschil met de 2,5 miljard euro die volgens geruchten nu is geboden. Het aandeel TomTom is de laatste tijd flink gestegen op basis van deze hoge bedragen. Dat blijkt dus veel te optimistisch geweest te zijn.

  • Bericht op iex.nl over het Rabobank-rapport

Optimistisch: ING

ING verhoogt zijn koersdoel van 11 euro naar 15 euro na de recente ontwikkelingen. De bank ziet het aandeel zelfs niet of nauwelijks meer dalen. Als HERE wordt overgenomen zullen de partijen die misgrijpen zich gaan richten op TomTom, stelt ING. Uitgaande van een verkoopprijs van 2,5 miljard euro voor HERE waarderen de analisten een waarde van 15,20 euro per aandeel voor TomTom. Wanneer het marktaandeel van TomTom in automotive verder wordt uitgebreid ziet ING een koers van 18,60 euro als reëel.

Beleggers: ook optimistisch

Beleggers denken dat een overname van HERE positief uitpakt voor TomTom en vinden het pessimisme van Rabobank en Theodoor Gilissen onterecht. Forumleden zien de bedreiging juist als een kans voor TomTom. Het is volgens hen namelijk helemaal niet het geval dat ook andere partijen gebruik gaan maken van de kaarten van HERE. Die zullen eerder kiezen voor TomTom, omdat dat bedrijf veel verder is in de ontwikkeling van digitale kaarten, zo redeneren de beleggers op de fora.

De samenwerking die TomTom vorige week aankondigde met Bosch (grootste leverancier van auto-onderdelen) voor de ontwikkeling van digitale kaarten voor automatisch rijden kan ook op waardering rekenen op de fora. De leden zien dit als een belangrijke stap die het proces versnelt. Bosch levert technologie die de kaarten van TomTom accurater en beter toepasbaar moet maken voor autosystemen.

Forumleden denken dat het marktaandeel van TomTom in automotive fors kan gaan groeien van 20% naar 40%. Nieuwe klanten als Peugeot/Citroen zullen daarvoor gaan zorgen. Bij een overname van HERE door het consortium van Duitse automakers zien beleggers partijen als General Motors, Toyota en Ford kiezen voor TomTom. De markt is in elk geval groot genoeg voor zowel HERE als TomTom. Beleggers wijzen erop dat naast ING ook ABN AMRO erg positief is over TomTom.

Ook onderschrijven de forumbezoekers de visie van ING eens over de mogelijke interesse van overblijvende partijen van de biedingsstrijd. Er zijn voldoende kapers op de kust, zoals Apple, Uber en Tesla. Beleggers denken dat geïnteresseerde partijen minimaal 15 euro per aandeel op tafel moeten leggen om kans te maken TomTom in te lijven. Het feit dat veel marktpartijen hun shortposities in het aandeel terugbrengen bevestigt de kansen die het aandeel biedt.

Conclusie

De markt voor zelfrijdende auto`s staat nog in zijn kinderschoenen. Over een aantal jaren zullen de ontwikkelingen pas voor het grote publiek zichtbaar zijn. De verwachting is dat het een gigantische markt gaat worden waarin veel geld wordt omgezet. Wanneer TomTom niet wordt overgenomen zien veel forumleden de koers van het aandeel verveelvoudigen in de komende vijf tot tien jaar. Op basis van de bedrijfscijfers die vorige week werden gepresenteerd is de waardering van het aandeel erg hoog. Het aandeel wordt volledig gedomineerd door de enorme verwachtingen van beleggers.
 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.