Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Opinie Beleggers Belangen, 28 mei 2015 12:59

Sector met groeistuipen

0 0 Leestijd ongeveer

De aandelen van sociale-mediabedrijven kregen er onlangs flink van langs op de beurs na de presentatie van hun kwartaalcijfers. Zijn beleggers nu al uitgekeken op deze sector?

Eind april en begin mei kwamen kort na elkaar drie grote sociale-mediabedrijven met kwartaalcijfers en ze kregen alle drie een vernietigende ontvangst: Twitter -18,2%, Yelp -18,6% en LinkedIn -23,3%. In Beleggers Belangen van 29 mei 2015 gaan we dan ook in op de vraag: wat is er aan de hand in de sociale-mediasector?

Websites waar mensen contact met elkaar kunnen onderhouden zijn er inmiddels in alle soorten en maten, maar het blijkt lastig om een winstgevend model te creëren. Mensen kiezen voor één van de mogelijkheden, of hooguit voor enkele, maar niet voor meer dan dat en ze zullen doorgaans voor het kanaal gaan waar hun vrienden en familie al ‘op’ zitten. Dat speelt de gevestigde aanbieders in de kaart; het is heel moeilijk voor nieuwe aanbieders om er tussen te komen.

Dat geldt ook voor sociale media die zich op een bepaald geografische gebied richten. Facebook is bijvoorbeeld verboden in China, waardoor in dat land enkele alternatieve vriendensites zijn ontstaan (Renren, Tencent, QQ, Weibo). In Rusland is netwerksite VK groter dan Facebook. Maar deze sites krijgen nauwelijks voet aan de grond buiten de eigen markt, voor zover ze dat al nastreven. Met het aanmaken van een account op een van de alternatieve sites heb je als gebruiker immers nog geen netwerk gecreëerd; daarvoor zullen toch ook je kennissen over moeten stappen.

Spelletjes

Een hindernis voor sociale-mediabedrijven om winstgevendheid te bereiken, is dat ze het gebruik van de sites gratis willen houden. Het geld moet derhalve komen van online adverteerders. Een andere melkkoe is het aanbieden van spelletjes; die moeten ervoor zorgen dat bezoekers zo lang mogelijk op de site blijven hangen.

Van deze trends profiteren weer de aanbieders van online games. King Digital Media en Zynga zijn voorbeelden van bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd en die een beursnotering hebben. King slaagt er beter dan Zynga in om winst te maken, maar daar moet wel bij aangetekend worden dat de spelletjesmarkt zeer wispelturig is, morgen kan alles weer anders zijn. Een beleggingsmogelijkheid bieden ook de meer traditionele gamefabrikanten, waarvoor de online markt een deel van hun activiteiten vormt, bijvoorbeeld Electronic Arts en Activision Blizzard. 

In Beleggers Belangen van 29 mei nemen we de vier grootste aanbieders in de sociale-mediasector onder de loep. We vertellen van Facebook, Twitter, LinkedIn en Yelp of we de aandelen al dan niet koopwaardig vinden.
 

Verder deze week in Beleggers Belangen:

  • Ahold wint omzet maar geen marge
  • BinckBank rekent op betere tijden
  • Bij DuPont is nu de directie aan zet
  • Gesplitst HP moet waarde bewijzen

Neem nu een proefabonnement en ontvang Beleggers Belangen 10 weken voor maar 10 euro.

Eind april en begin mei kwamen kort na elkaar drie grote sociale-mediabedrijven met kwartaalcijfers en ze kregen alle drie een vernietigende ontvangst: Twitter -18,2%, Yelp -18,6% en LinkedIn -23,3%. In Beleggers Belangen van 29 mei 2015 gaan we dan ook in op de vraag: wat is er aan de hand in de sociale-mediasector?

Websites waar mensen contact met elkaar kunnen onderhouden zijn er inmiddels in alle soorten en maten, maar het blijkt lastig om een winstgevend model te creëren. Mensen kiezen voor één van de mogelijkheden, of hooguit voor enkele, maar niet voor meer dan dat en ze zullen doorgaans voor het kanaal gaan waar hun vrienden en familie al ‘op’ zitten. Dat speelt de gevestigde aanbieders in de kaart; het is heel moeilijk voor nieuwe aanbieders om er tussen te komen.

Dat geldt ook voor sociale media die zich op een bepaald geografische gebied richten. Facebook is bijvoorbeeld verboden in China, waardoor in dat land enkele alternatieve vriendensites zijn ontstaan (Renren, Tencent, QQ, Weibo). In Rusland is netwerksite VK groter dan Facebook. Maar deze sites krijgen nauwelijks voet aan de grond buiten de eigen markt, voor zover ze dat al nastreven. Met het aanmaken van een account op een van de alternatieve sites heb je als gebruiker immers nog geen netwerk gecreëerd; daarvoor zullen toch ook je kennissen over moeten stappen.

Spelletjes

Een hindernis voor sociale-mediabedrijven om winstgevendheid te bereiken, is dat ze het gebruik van de sites gratis willen houden. Het geld moet derhalve komen van online adverteerders. Een andere melkkoe is het aanbieden van spelletjes; die moeten ervoor zorgen dat bezoekers zo lang mogelijk op de site blijven hangen.

Van deze trends profiteren weer de aanbieders van online games. King Digital Media en Zynga zijn voorbeelden van bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd en die een beursnotering hebben. King slaagt er beter dan Zynga in om winst te maken, maar daar moet wel bij aangetekend worden dat de spelletjesmarkt zeer wispelturig is, morgen kan alles weer anders zijn. Een beleggingsmogelijkheid bieden ook de meer traditionele gamefabrikanten, waarvoor de online markt een deel van hun activiteiten vormt, bijvoorbeeld Electronic Arts en Activision Blizzard. 

In Beleggers Belangen van 29 mei nemen we de vier grootste aanbieders in de sociale-mediasector onder de loep. We vertellen van Facebook, Twitter, LinkedIn en Yelp of we de aandelen al dan niet koopwaardig vinden.
 

Verder deze week in Beleggers Belangen:

  • Ahold wint omzet maar geen marge
  • BinckBank rekent op betere tijden
  • Bij DuPont is nu de directie aan zet
  • Gesplitst HP moet waarde bewijzen

Neem nu een proefabonnement en ontvang Beleggers Belangen 10 weken voor maar 10 euro.