Kooptips in supermarktsector
Bank of America Merrill Lynch adviseert 'kopen' voor Ahold, Carrefour en Delhaize.
Bank of America Merrill Lynch ziet Ahold, Carrefour en Delhaize als koopkandidaten in de Europese supermarktsector. Zij bieden de beste groeivooruitzichten en dat wordt nog onvoldoende in hun koersen weerspiegeld.
De aandelenkoersen in de sector hebben de afgelopen maanden een inhaalslag gemaakt, van een onderwaardering van circa 10% tot een overwaardering van 5% ten opzichte van het marktgemiddelde. Bank of America ML schrijft deze herwaardering toe aan het algemene beurssentiment en niet aan de fundamentele ontwikkelingen in de bedrijfstak. Groot enthousiasme voor de supermarkten in Europa kan de bank namelijk niet opbrengen. In de koersen is de verwachting verwerkt dat de consumptie aantrekt. Die verwachting is mede gebaseerd op de veronderstelling dat de kwantitatieve verruiming van de ECB de Europese economie aanjaagt en daarvan is de bank niet overtuigd. De deflatoire tendensen – die zeker nog een half jaar aanhouden en in sommige landen zelfs in kracht toenemen – en de magere volume-ontwikkeling bezorgen supermarkten tegenwind.
De lage rente is wel positief. Het feit dat Unilever en Nestlé niet of nauwelijks rente hoefden te vergoeden op nieuwe obligaties tekent de kooplust voor bedrijfsleningen. Dat voordeel zullen de supermarkten niet in die mate hebben, want zij scoren niet goed qua kredietwaardigheid, maar van de gemiddelde rente kan wel wat af. De bank vertaalt lage rentekosten (vooral voor Tesco, Carrefour, Morrison en Casino, vanwege hun hoge schuldenlast) door in toekomstige winsten en dat leidt tot een gemiddelde verhoging van de koersdoelen met 11%. Bank of America Merrill Lynch heeft voor Ahold (Foto: Stadsarchief Breda) het koersdoel €18, voor Carrefour €33 en voor Delhaize €87.
De bank is terughoudend ten aanzien van Metro (Rusland is een belangrijke markt en daar daalt de consumptie), Dia (een krimpende omzet en twijfel over de marges in Spanje), Jeronimo (Portugal; de historisch hoge marges zijn onhoudbaar) en Sainsbury, dat in het Verenigd Koninkrijk met een hevige prijsconcurrentie kampt.
Bank of America Merrill Lynch ziet Ahold, Carrefour en Delhaize als koopkandidaten in de Europese supermarktsector. Zij bieden de beste groeivooruitzichten en dat wordt nog onvoldoende in hun koersen weerspiegeld.
De aandelenkoersen in de sector hebben de afgelopen maanden een inhaalslag gemaakt, van een onderwaardering van circa 10% tot een overwaardering van 5% ten opzichte van het marktgemiddelde. Bank of America ML schrijft deze herwaardering toe aan het algemene beurssentiment en niet aan de fundamentele ontwikkelingen in de bedrijfstak. Groot enthousiasme voor de supermarkten in Europa kan de bank namelijk niet opbrengen. In de koersen is de verwachting verwerkt dat de consumptie aantrekt. Die verwachting is mede gebaseerd op de veronderstelling dat de kwantitatieve verruiming van de ECB de Europese economie aanjaagt en daarvan is de bank niet overtuigd. De deflatoire tendensen – die zeker nog een half jaar aanhouden en in sommige landen zelfs in kracht toenemen – en de magere volume-ontwikkeling bezorgen supermarkten tegenwind.
De lage rente is wel positief. Het feit dat Unilever en Nestlé niet of nauwelijks rente hoefden te vergoeden op nieuwe obligaties tekent de kooplust voor bedrijfsleningen. Dat voordeel zullen de supermarkten niet in die mate hebben, want zij scoren niet goed qua kredietwaardigheid, maar van de gemiddelde rente kan wel wat af. De bank vertaalt lage rentekosten (vooral voor Tesco, Carrefour, Morrison en Casino, vanwege hun hoge schuldenlast) door in toekomstige winsten en dat leidt tot een gemiddelde verhoging van de koersdoelen met 11%. Bank of America Merrill Lynch heeft voor Ahold (Foto: Stadsarchief Breda) het koersdoel €18, voor Carrefour €33 en voor Delhaize €87.
De bank is terughoudend ten aanzien van Metro (Rusland is een belangrijke markt en daar daalt de consumptie), Dia (een krimpende omzet en twijfel over de marges in Spanje), Jeronimo (Portugal; de historisch hoge marges zijn onhoudbaar) en Sainsbury, dat in het Verenigd Koninkrijk met een hevige prijsconcurrentie kampt.