Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Opinie Hildo Laman, 25 sep 2013 16:40

Bodem in zicht voor automarkt Europa

0 0 Leestijd ongeveer

De Franse autoaandelen PSA en Renault hebben de laatste maanden een opmerkelijke stijging laten zien. De Duitse fabrikanten blijven intussen goed presteren.

De Nederlandse autoverkopen in het tweede kwartaal waren volgens het CBS 16% lager dan een jaar geleden. Dit is vergelijkbaar met de verkoopcijfers van andere West-Europese landen, maar wereldwijd ziet het er een stuk beter uit voor de automarkt. In de VS waren de autoverkopen van de meeste automerken in augustus beter dan verwacht. General Motors verkocht 10,6% meer auto's, Ford 8,2%, en de verkopen van Chrysler stegen met 7,2%.

Als de huidige lijn doorzet komen de Amerikaanse autoverkopen dit jaar boven de zestien miljoen stuks uit, waarmee het niveau van voor de financiële crisis weer bereikt zou worden. Ook in China, de grootste automarkt ter wereld, zijn de verkopen de afgelopen maand gestegen, met 11%. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van eerdere verkoopresultaten, die minder positief waren door de lagere economische groei.

De Amerikaanse autofabrikanten zitten in de lift door de stijgende verkopen, maar ook de Europese autoaandelen stijgen: het Franse PSA (Peugeot & Citroen) was een paar jaar lang een zorgenkindje op de beurs, maar het aandeel is ruim verdubbeld vanaf de bodem. Ook Volkswagen, Renault, Daimler en Fiat staan dit jaar hoger, en dat is opvallend gezien de slechte Europese markt voor auto's. Renault en PSA zijn beide voor een aanzienlijk deel van de omzet afhankelijk van Europa, en beide bedrijven zagen de omzet in het eerste halfjaar dan ook dalen.

Ondanks de problemen in Europa zijn de Europese autoaandelen flink gestegen. PSA heeft de afgelopen maanden de meeste Europese concurenten achter zich gelaten (zie grafiek). Daarbij werd het wel geholpen door de zeer lage koers van een jaar geleden. PSA heeft een hoge schuldenlast, is gevoelig voor de Europese automarkt en heeft een overcapaciteit die het moeilijk weg kan werken door de starre Franse arbeidsmarkt. Ook het aandeel Renault doet het dit jaar goed −beduidend beter zelfs dan het veel grotere Volkswagen. Fiat, dat een meerderheidsaandeel in Chrysler bezit, zit eveneens in de lift.

Bodem in zicht voor Europa

De Europese autoverkopen zijn duidelijk niet de oorzaak van de koerswinsten dit jaar. Beleggers kijken vooruit, en de verwachting is dat de Europese autoverkopen nu op het dieptepunt zitten. Voor volgend jaar is de verwachting dat ze gelijk zullen blijven of licht zullen verbeteren. De ceo van PSA, Philippe Varin, verwacht een licht positieve groei en Carlos Ghosn van Renault gaat uit van 0 tot 1% groei in Europa. Als de markt inderdaad op het dieptepunt zit, en de groei in de rest van de wereld blijft aanhouden, zijn de koersstijgingen terecht: zou de winst per aandeel van Renault in de buurt komen van het niveau in de jaren voor de crisis, ruim boven €10, dan is de waardering van het aandeel nu immers laag.

Die van PSA is nog lager, tenminste als het bedrijf er in slaagt de goede tijden te doen herleven. De resultaten van PSA vertonen echter sterkere schommelingen dan die van Renault, en onzekerheid wordt op de beurs over het algemeen 'beloond' met een lagere waardering. De twee Franse autobedrijven zijn speculatieve beleggingen. Vrijwel niemand is echt optimistisch over de Europese markt, en een stabiele markt is waarschijnlijk ook niet voldoende om de winsten van de Franse bedrijven echt omhoog te stuwen. Wij vinden PSA en Renault dan ook niet koopwaardig.

Het ene na het andere record

De Duitse autofabrikanten hebben veel minder last gehad van de crisis en de neergang op de Europese automarkt. Volkswagen en Daimler konden de laatste paar jaar het ene na het andere hoogtepunt melden: recordomzetten, recordwinsten en het hoogste aantal verkochte auto's ooit.

Van de twee (Duitse) autobedrijven die we in de Koerswijzer hebben staan, is Volkswagen al een tijd onze favoriet. Het strijdt met Toyota om de toppositie in de wereld. Volkswagen is met verschillende merken actief, op bijna elk veld in de sector: gewone personenauto's, luxe auto's, sportwagens, vrachtwagens, motoren en bestelwagens. Het is financieel solide en het aandeel is niet overdreven hoog gewaardeerd: de k/w is 7,2 op basis van de verwachte winst van volgend jaar, het dividendrendement is 2,5%. De k/w's van autobedrijven zijn over het algemeen lager dan die van bijvoorbeeld voedingsmiddelenbedrijven. Een k/w tussen de 5 en 10 is vrij gebruikelijk voor Volkswagen.

Daimler hebben we eind vorig jaar op 'verkopen' gezet vanwege een verlaagde winstverwachting en dalende verkopen in China, de belangrijkste groeimarkt voor autobedrijven. Sindsdien is het aandeel echter flink gestegen en de meest recente verkoopcijfers uit China wijzen weer de goede kant uit. Daimlers k/w op basis van 2014 is op dit moment 10,2. Daarmee is het aandeel niet echt goedkoop, maar het dividendrendement van 4,2% is uitstekend en we denken dat dit veel beleggers heeft aangetrokken.

Daimler laat de dividenduitkering afhangen van de resultaten, en het dividend is dus niet zo betrouwbaar als de echte dividendbeleggers zouden willen. Maar de vooruitzichten voor het dividend zijn goed en financieel staat het bedrijf er ook goed voor. Hoewel we de waardering niet aanlokkelijk genoeg vinden, kunnen we ook niet om de koersstijging en het dividend heen. Kopen vinden we op de huidige koers te ver gaan. We verhogen het advies voor Daimler daarom naar 'houden'.

De Nederlandse autoverkopen in het tweede kwartaal waren volgens het CBS 16% lager dan een jaar geleden. Dit is vergelijkbaar met de verkoopcijfers van andere West-Europese landen, maar wereldwijd ziet het er een stuk beter uit voor de automarkt. In de VS waren de autoverkopen van de meeste automerken in augustus beter dan verwacht. General Motors verkocht 10,6% meer auto's, Ford 8,2%, en de verkopen van Chrysler stegen met 7,2%.

Als de huidige lijn doorzet komen de Amerikaanse autoverkopen dit jaar boven de zestien miljoen stuks uit, waarmee het niveau van voor de financiële crisis weer bereikt zou worden. Ook in China, de grootste automarkt ter wereld, zijn de verkopen de afgelopen maand gestegen, met 11%. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van eerdere verkoopresultaten, die minder positief waren door de lagere economische groei.

De Amerikaanse autofabrikanten zitten in de lift door de stijgende verkopen, maar ook de Europese autoaandelen stijgen: het Franse PSA (Peugeot & Citroen) was een paar jaar lang een zorgenkindje op de beurs, maar het aandeel is ruim verdubbeld vanaf de bodem. Ook Volkswagen, Renault, Daimler en Fiat staan dit jaar hoger, en dat is opvallend gezien de slechte Europese markt voor auto's. Renault en PSA zijn beide voor een aanzienlijk deel van de omzet afhankelijk van Europa, en beide bedrijven zagen de omzet in het eerste halfjaar dan ook dalen.

Ondanks de problemen in Europa zijn de Europese autoaandelen flink gestegen. PSA heeft de afgelopen maanden de meeste Europese concurenten achter zich gelaten (zie grafiek). Daarbij werd het wel geholpen door de zeer lage koers van een jaar geleden. PSA heeft een hoge schuldenlast, is gevoelig voor de Europese automarkt en heeft een overcapaciteit die het moeilijk weg kan werken door de starre Franse arbeidsmarkt. Ook het aandeel Renault doet het dit jaar goed −beduidend beter zelfs dan het veel grotere Volkswagen. Fiat, dat een meerderheidsaandeel in Chrysler bezit, zit eveneens in de lift.

Bodem in zicht voor Europa

De Europese autoverkopen zijn duidelijk niet de oorzaak van de koerswinsten dit jaar. Beleggers kijken vooruit, en de verwachting is dat de Europese autoverkopen nu op het dieptepunt zitten. Voor volgend jaar is de verwachting dat ze gelijk zullen blijven of licht zullen verbeteren. De ceo van PSA, Philippe Varin, verwacht een licht positieve groei en Carlos Ghosn van Renault gaat uit van 0 tot 1% groei in Europa. Als de markt inderdaad op het dieptepunt zit, en de groei in de rest van de wereld blijft aanhouden, zijn de koersstijgingen terecht: zou de winst per aandeel van Renault in de buurt komen van het niveau in de jaren voor de crisis, ruim boven €10, dan is de waardering van het aandeel nu immers laag.

Die van PSA is nog lager, tenminste als het bedrijf er in slaagt de goede tijden te doen herleven. De resultaten van PSA vertonen echter sterkere schommelingen dan die van Renault, en onzekerheid wordt op de beurs over het algemeen 'beloond' met een lagere waardering. De twee Franse autobedrijven zijn speculatieve beleggingen. Vrijwel niemand is echt optimistisch over de Europese markt, en een stabiele markt is waarschijnlijk ook niet voldoende om de winsten van de Franse bedrijven echt omhoog te stuwen. Wij vinden PSA en Renault dan ook niet koopwaardig.

Het ene na het andere record

De Duitse autofabrikanten hebben veel minder last gehad van de crisis en de neergang op de Europese automarkt. Volkswagen en Daimler konden de laatste paar jaar het ene na het andere hoogtepunt melden: recordomzetten, recordwinsten en het hoogste aantal verkochte auto's ooit.

Van de twee (Duitse) autobedrijven die we in de Koerswijzer hebben staan, is Volkswagen al een tijd onze favoriet. Het strijdt met Toyota om de toppositie in de wereld. Volkswagen is met verschillende merken actief, op bijna elk veld in de sector: gewone personenauto's, luxe auto's, sportwagens, vrachtwagens, motoren en bestelwagens. Het is financieel solide en het aandeel is niet overdreven hoog gewaardeerd: de k/w is 7,2 op basis van de verwachte winst van volgend jaar, het dividendrendement is 2,5%. De k/w's van autobedrijven zijn over het algemeen lager dan die van bijvoorbeeld voedingsmiddelenbedrijven. Een k/w tussen de 5 en 10 is vrij gebruikelijk voor Volkswagen.

Daimler hebben we eind vorig jaar op 'verkopen' gezet vanwege een verlaagde winstverwachting en dalende verkopen in China, de belangrijkste groeimarkt voor autobedrijven. Sindsdien is het aandeel echter flink gestegen en de meest recente verkoopcijfers uit China wijzen weer de goede kant uit. Daimlers k/w op basis van 2014 is op dit moment 10,2. Daarmee is het aandeel niet echt goedkoop, maar het dividendrendement van 4,2% is uitstekend en we denken dat dit veel beleggers heeft aangetrokken.

Daimler laat de dividenduitkering afhangen van de resultaten, en het dividend is dus niet zo betrouwbaar als de echte dividendbeleggers zouden willen. Maar de vooruitzichten voor het dividend zijn goed en financieel staat het bedrijf er ook goed voor. Hoewel we de waardering niet aanlokkelijk genoeg vinden, kunnen we ook niet om de koersstijging en het dividend heen. Kopen vinden we op de huidige koers te ver gaan. We verhogen het advies voor Daimler daarom naar 'houden'.