Tip uit Chinese dranksector
Comgest heeft de Chinese likeurfabrikant Kweichow Moutai opgenomen in zijn opkomende-marktenportefeuille.
Westerse producenten van luxegoederen zoals LVMH, Richemont, Swatch Group, Pernot-Ricard en Prada hebben in 2014 een lastig jaar gehad in China. De regering van president Xi Jinping heeft het bestrijden van de wijdverbreide corruptie tot speerpunt gemaakt en dat drukt de afzet van dure relatiegeschenken die partijfunctionarissen elkaar cadeau doen.
Kweichow Moutai heeft daar volgens Comgest aanzienlijk minder last van, omdat het bedrijf meer geworteld is in de Chinese cultuur en populair blijft bij de groeiende middenklasse in het land. Moutai wordt in China al eeuwen gedronken op momenten dat er iets te vieren valt (zoals onlangs bij het Chinese nieuwjaar). Het geldt als een felbegeerd luxe product: de prijs van een fles Moutai (Foto: Peter J. Bury) bedraagt ongeveer RMB960 (136 euro).
Kweichow Moutai is een zeer rendabel product, zegt Comgest, met een brutomarge van 92%. Bij Pernod-Ricard en Remy Cointreau ligt dat rond de 60%. De koers-wintverhouding bedraagt 13,3, op basis van een verwachte winstgroei per aandeel van 14% over de komende twee jaar.
Het aandeel is, mooi getimed, bij de start van het Chinese jaar van de Geit opgenomen in het Comgest Growth Emerging Market (getipt in Beleggers Belangen nummer 1 van dit jaar). Dit beleggingsfonds behaalde in 2014 een rendement in euro's van 17,8%. De benchmark, de MSCI Emerging Markets Index kwam niet verder dan 11,3%. Kweichow is overigens ook opgenomen in twee andere beleggingsfondsen van Comgest, die gericht zijn op Azië exclusief Japan en op China plus Hongkong, Taiwan en Macau (Greater China).
Westerse producenten van luxegoederen zoals LVMH, Richemont, Swatch Group, Pernot-Ricard en Prada hebben in 2014 een lastig jaar gehad in China. De regering van president Xi Jinping heeft het bestrijden van de wijdverbreide corruptie tot speerpunt gemaakt en dat drukt de afzet van dure relatiegeschenken die partijfunctionarissen elkaar cadeau doen.
Kweichow Moutai heeft daar volgens Comgest aanzienlijk minder last van, omdat het bedrijf meer geworteld is in de Chinese cultuur en populair blijft bij de groeiende middenklasse in het land. Moutai wordt in China al eeuwen gedronken op momenten dat er iets te vieren valt (zoals onlangs bij het Chinese nieuwjaar). Het geldt als een felbegeerd luxe product: de prijs van een fles Moutai (Foto: Peter J. Bury) bedraagt ongeveer RMB960 (136 euro).
Kweichow Moutai is een zeer rendabel product, zegt Comgest, met een brutomarge van 92%. Bij Pernod-Ricard en Remy Cointreau ligt dat rond de 60%. De koers-wintverhouding bedraagt 13,3, op basis van een verwachte winstgroei per aandeel van 14% over de komende twee jaar.
Het aandeel is, mooi getimed, bij de start van het Chinese jaar van de Geit opgenomen in het Comgest Growth Emerging Market (getipt in Beleggers Belangen nummer 1 van dit jaar). Dit beleggingsfonds behaalde in 2014 een rendement in euro's van 17,8%. De benchmark, de MSCI Emerging Markets Index kwam niet verder dan 11,3%. Kweichow is overigens ook opgenomen in twee andere beleggingsfondsen van Comgest, die gericht zijn op Azië exclusief Japan en op China plus Hongkong, Taiwan en Macau (Greater China).