50 Wereldkampioenen
Over zeven weken begint het WK voetbal in Brazilië, maar de strategen van Citigroup komen nu al aanzetten met hun lijst van World Champions. Dat zijn de aandelen van vijftig internationaal bekende merkbedrijven die de markt in hun sector domineren.
Twaalf jaar geleden ontwikkelden de Europese strategen van Citigroup regionale indices waarmee ze de beursprestaties van topaandelen kunnen volgen. Elke analist van de Amerikaanse grootbank mag een multinational naar voren schuiven waarvan ze denken dat die de markt in zijn sector nu en in de verre toekomst zal domineren.
In een notedop
In totaal gaat hier om een selectie van tweehonderd aandelen. De bedrijven worden geselecteerd op basis van balanssterkte, internationale uitstraling (merkwaarde), marktdominantie (top-3 positie in deelsegmenten van sectoren of afzetgebieden), marktkapitalisatie (3 miljard Amerikaanse dollar) en ze moeten in groeimarkten een behoorlijk voet aan de grond hebben.
Wel zo jammer
Na het veldwerk van de financiële analisten, kiezen de strategen vijftig klinkende namen die in elke beleggingsportefeuille thuishoren. Hoewel Citigroup voor hen de geuzennaam World Champions bedacht, omwille van de grote naamsbekendheid, bieden zij particulieren niet de mogelijkheid om in de index te beleggen. Dat is best wel jammer. Het samengestelde jaarrendement van de Global World Champions bedraagt meer dan 20 procent.
Namen noemen
Onderstaande tabel somt in alfabetische volgorde de bedrijven op die nu bovendrijven. De lijst wordt gedomineerd door Amerikaanse bedrijven en telt negen Europese multinationals. Niet alle aandelen zijn voorzien van een kopenadvies. Elf tellen er een houdenadvies en eentje zelfs een verkopenadvies. Ook valt op dat tal van aandelen stevig aan de prijs zijn. Kwaliteit kent nu eenmaal zijn prijs, ook bij wereldkampioenen.
Twaalf jaar geleden ontwikkelden de Europese strategen van Citigroup regionale indices waarmee ze de beursprestaties van topaandelen kunnen volgen. Elke analist van de Amerikaanse grootbank mag een multinational naar voren schuiven waarvan ze denken dat die de markt in zijn sector nu en in de verre toekomst zal domineren.
In een notedop
In totaal gaat hier om een selectie van tweehonderd aandelen. De bedrijven worden geselecteerd op basis van balanssterkte, internationale uitstraling (merkwaarde), marktdominantie (top-3 positie in deelsegmenten van sectoren of afzetgebieden), marktkapitalisatie (3 miljard Amerikaanse dollar) en ze moeten in groeimarkten een behoorlijk voet aan de grond hebben.
Wel zo jammer
Na het veldwerk van de financiële analisten, kiezen de strategen vijftig klinkende namen die in elke beleggingsportefeuille thuishoren. Hoewel Citigroup voor hen de geuzennaam World Champions bedacht, omwille van de grote naamsbekendheid, bieden zij particulieren niet de mogelijkheid om in de index te beleggen. Dat is best wel jammer. Het samengestelde jaarrendement van de Global World Champions bedraagt meer dan 20 procent.
Namen noemen
Onderstaande tabel somt in alfabetische volgorde de bedrijven op die nu bovendrijven. De lijst wordt gedomineerd door Amerikaanse bedrijven en telt negen Europese multinationals. Niet alle aandelen zijn voorzien van een kopenadvies. Elf tellen er een houdenadvies en eentje zelfs een verkopenadvies. Ook valt op dat tal van aandelen stevig aan de prijs zijn. Kwaliteit kent nu eenmaal zijn prijs, ook bij wereldkampioenen.