Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Opinie Ivan Snurer, 7 aug 2012 09:37

En de winnaar is…

0 0 Leestijd ongeveer

Momentum is een goede strategie, mits de markten niet zuidwaarts bewegen. Hardlopers worden dan snel doodlopers, maar zolang de vaart erin zit blijven de winnaars winnen.

De wetenschap heeft lange tijd het zogenaamde momentumeffect gezien als een anomalie, een irrationaliteit oftewel een tegenspraak op de efficiënte markthypothese.

De financiële theorie wil dat beurskoersen niet te voorspellen zijn omdat marktpartijen alle beschikbare informatie zonder vertraging in de koersen doorverwerken waardoor voor andere partijen diezelfde informatie nutteloos is. Dit impliceert ook fundamentele analyse nutteloos is.

Inmiddels is in academische kringen het fenomeen momentum algemeen geaccepteerd en er worden twee conclusies aan verbonden. De aandelen die in het verleden goed hebben gepresteerd, worden in de toekomst de verliezers van morgen, maar zolang de vaart erin zit, blijven zij goed presteren.

Het kopen van de grootste stijgers is dus een interessante beleggingsstrategie, mits de vaart er nog in zit. Normaal gesproken wordt het momentum van aandelen opgetekend middels de mate van verandering, oftewel het procentuele koersverschil.

Momentumtechnieken

Het momentum van vermogenstitels kan echter op verschillende manier worden gemeten. Eind jaren zestig publiceerde Robert Levy in het gezaghebbende Journal of Finance zijn dissertatie waarin de kracht van de ratiomethode haarfijn werd uitgelegd. In plaats van zich te concentreren op mate van verandering, kunnen beleggers beter hun aandacht vestigen op de aandelen waarvan de actuele koers het verste boven de gemiddelde koers van de voorbije zes maanden verwijderd is.

Frederic Dickson drukt in MTA Journal, het lijfblad van technische analisten, beleggers op het hart om aandelen te kopen die uitblinken qua hun 1-, 3- en 6-maandsmomentum en op het relatieve prijsniveau op zes en twaalf maanden. Enkel de fondsen die op al deze punten goed scoren komen in aanmerking voor zijn multimomentummodel. A propos, het relatieve prijsniveau is een momentumtechniek waarbij de actuele koers vergeleken wordt met de hoogste en laagste koers in de afgelopen (half)jaar. Vooral de hoogste en laagste koers van de afgelopen zijn twee veelvoorkomende ijkpunten.

Flare-out-Growth was eind jaren negentig ten tijde van de internetmania ongekend populair op MoneyCentral. Op de beleggingssite van Microsoft konden beleggers volgen hoe Jon Markman de koerskampioenen van morgen selecteerde. Flare-out-Growth is een momentumstrategie dat aandelen rangschikt op hun 12-maandsrendement minus het 3-maandsrendement minus drie keer het 1-maandsrendement, mits de actuele koers hoger is dan één en drie maanden geleden.

Proef op de som

Om te achterhalen of al die extra moeite überhaupt de moeite loont, wordt het basisvermogen vergeleken met de momentumtechniek die in de economische wetenschap gangbaar is. In academische studies wordt het momentum van vermogenstitels simpelweg gemeten aan hand van de mate van verandering waarvoor beurswetenschappers Narasimhan Jegadeesh en Sheridan Titman in 1993 de toon hebben gezet.

De momentumtechniek die in de afgelopen tien jaar het hoogste rendement uit Europese aandelen puurde, is de academische standaardmethode van Jegadeesh-Titman. Beleggers die bij elke jaarwisseling de tien grootste stijgers uit de STOXX Europe 600 kochten, realiseerden een gemiddelde jaarwinst van twee procent. Dit is 0,4 procentpunt beter dan de ratiomethode van Levy. De overige twee momentumstrategieën leden verlies, net als de pan-Europese beursgraadmeter, met voorop het multimomentummodel van Dickson.

Aangezien het inspelen op het momentumeffect een interessante beleggingsstrategie is zolang de vaart erin zit, worden de aandelenportefeuilles op kwartaalbasis gewikt en gewogen. Als de aanhoudperiode ingekort tot drie maanden, dan stijgt bij alle vier momentumstrategieën het gemiddelde rendement. Ook nu wint de standaardmethode, maar deze keer wel met een duidelijke voorsprong op de ratiomethode en Flare-out-Growth van Markman. Het multimomentummodel komt ook nu weer niet uit de rode cijfers, wellicht is dit een direct gevolg van de opzet van het model. Dickson adviseert immers om de momentumportefeuille elke maand te draaien.

Eenvoud siert

Het kopen van momentumaandelen is vooral een interessante strategie voor actieve beleggers. Een blik op de rangorde leert dat zowel bij de aandelenportefeuilles die op kwartaalbasis als die op jaarbasis worden geschikt eenvoud siert. Het combineren van meerdere momentumtechnieken levert dus niet per definitie een hoger rendement op.

De wetenschap heeft lange tijd het zogenaamde momentumeffect gezien als een anomalie, een irrationaliteit oftewel een tegenspraak op de efficiënte markthypothese.

De financiële theorie wil dat beurskoersen niet te voorspellen zijn omdat marktpartijen alle beschikbare informatie zonder vertraging in de koersen doorverwerken waardoor voor andere partijen diezelfde informatie nutteloos is. Dit impliceert ook fundamentele analyse nutteloos is.

Inmiddels is in academische kringen het fenomeen momentum algemeen geaccepteerd en er worden twee conclusies aan verbonden. De aandelen die in het verleden goed hebben gepresteerd, worden in de toekomst de verliezers van morgen, maar zolang de vaart erin zit, blijven zij goed presteren.

Het kopen van de grootste stijgers is dus een interessante beleggingsstrategie, mits de vaart er nog in zit. Normaal gesproken wordt het momentum van aandelen opgetekend middels de mate van verandering, oftewel het procentuele koersverschil.

Momentumtechnieken

Het momentum van vermogenstitels kan echter op verschillende manier worden gemeten. Eind jaren zestig publiceerde Robert Levy in het gezaghebbende Journal of Finance zijn dissertatie waarin de kracht van de ratiomethode haarfijn werd uitgelegd. In plaats van zich te concentreren op mate van verandering, kunnen beleggers beter hun aandacht vestigen op de aandelen waarvan de actuele koers het verste boven de gemiddelde koers van de voorbije zes maanden verwijderd is.

Frederic Dickson drukt in MTA Journal, het lijfblad van technische analisten, beleggers op het hart om aandelen te kopen die uitblinken qua hun 1-, 3- en 6-maandsmomentum en op het relatieve prijsniveau op zes en twaalf maanden. Enkel de fondsen die op al deze punten goed scoren komen in aanmerking voor zijn multimomentummodel. A propos, het relatieve prijsniveau is een momentumtechniek waarbij de actuele koers vergeleken wordt met de hoogste en laagste koers in de afgelopen (half)jaar. Vooral de hoogste en laagste koers van de afgelopen zijn twee veelvoorkomende ijkpunten.

Flare-out-Growth was eind jaren negentig ten tijde van de internetmania ongekend populair op MoneyCentral. Op de beleggingssite van Microsoft konden beleggers volgen hoe Jon Markman de koerskampioenen van morgen selecteerde. Flare-out-Growth is een momentumstrategie dat aandelen rangschikt op hun 12-maandsrendement minus het 3-maandsrendement minus drie keer het 1-maandsrendement, mits de actuele koers hoger is dan één en drie maanden geleden.

Proef op de som

Om te achterhalen of al die extra moeite überhaupt de moeite loont, wordt het basisvermogen vergeleken met de momentumtechniek die in de economische wetenschap gangbaar is. In academische studies wordt het momentum van vermogenstitels simpelweg gemeten aan hand van de mate van verandering waarvoor beurswetenschappers Narasimhan Jegadeesh en Sheridan Titman in 1993 de toon hebben gezet.

De momentumtechniek die in de afgelopen tien jaar het hoogste rendement uit Europese aandelen puurde, is de academische standaardmethode van Jegadeesh-Titman. Beleggers die bij elke jaarwisseling de tien grootste stijgers uit de STOXX Europe 600 kochten, realiseerden een gemiddelde jaarwinst van twee procent. Dit is 0,4 procentpunt beter dan de ratiomethode van Levy. De overige twee momentumstrategieën leden verlies, net als de pan-Europese beursgraadmeter, met voorop het multimomentummodel van Dickson.

Aangezien het inspelen op het momentumeffect een interessante beleggingsstrategie is zolang de vaart erin zit, worden de aandelenportefeuilles op kwartaalbasis gewikt en gewogen. Als de aanhoudperiode ingekort tot drie maanden, dan stijgt bij alle vier momentumstrategieën het gemiddelde rendement. Ook nu wint de standaardmethode, maar deze keer wel met een duidelijke voorsprong op de ratiomethode en Flare-out-Growth van Markman. Het multimomentummodel komt ook nu weer niet uit de rode cijfers, wellicht is dit een direct gevolg van de opzet van het model. Dickson adviseert immers om de momentumportefeuille elke maand te draaien.

Eenvoud siert

Het kopen van momentumaandelen is vooral een interessante strategie voor actieve beleggers. Een blik op de rangorde leert dat zowel bij de aandelenportefeuilles die op kwartaalbasis als die op jaarbasis worden geschikt eenvoud siert. Het combineren van meerdere momentumtechnieken levert dus niet per definitie een hoger rendement op.