Ontkomen luxemerken aan de crisis?
Omdat in China de consumptie van luxegoederen steeg, wordt het land gezien als een belangrijke indicator voor de groeikansen van deze markt. Hoe staan Hugo Boss, Swatch en LVMH ervoor?
De sector wordt gekenmerkt door hoge groeicijfers, die worden gevoed door de sterk toegenomen koopkracht van consumenten uit de opkomende landen en door de toegenomen koopbereidheid bij de rijken der aarde.
Het is met name de economische situatie in China die de beleggers zorgen baart. Dat is terecht, want een belangrijk deel van de omzetgroei van de luxeconsumptiegoederenindustrie komt daar vandaan. De Chinese economische groei is teruggevallen van circa 9 naar ruim 7%.
De effecten die dit heeft op de verkoop van luxeconsumptiegoederen zijn echter moeilijk in te schatten: de berichtgeving is schaars en beperkt zich vooral tot de horloge-industrie. Een retailpartner van het Zwitserse Swatch (Hengdeli Holdings) meldde dat de vraag in China naar luxe horloges aan het verzwakken is tot minder dan 10%. In het lage en middensegment zou de groei nog meer dan 10% bedragen. Ook verkoper King's Watch uit Hongkong meldt dat Chinezen meer goedkopere merken kopen.
Meer lezen dan het wekelijkse inkijkexemplaar alleen? Neem een (proef)abonnement en ontvang Beleggers Belangen wekelijks in de bus of lees de volledige digitale editie online.
De sector wordt gekenmerkt door hoge groeicijfers, die worden gevoed door de sterk toegenomen koopkracht van consumenten uit de opkomende landen en door de toegenomen koopbereidheid bij de rijken der aarde.
Het is met name de economische situatie in China die de beleggers zorgen baart. Dat is terecht, want een belangrijk deel van de omzetgroei van de luxeconsumptiegoederenindustrie komt daar vandaan. De Chinese economische groei is teruggevallen van circa 9 naar ruim 7%.
De effecten die dit heeft op de verkoop van luxeconsumptiegoederen zijn echter moeilijk in te schatten: de berichtgeving is schaars en beperkt zich vooral tot de horloge-industrie. Een retailpartner van het Zwitserse Swatch (Hengdeli Holdings) meldde dat de vraag in China naar luxe horloges aan het verzwakken is tot minder dan 10%. In het lage en middensegment zou de groei nog meer dan 10% bedragen. Ook verkoper King's Watch uit Hongkong meldt dat Chinezen meer goedkopere merken kopen.
Meer lezen dan het wekelijkse inkijkexemplaar alleen? Neem een (proef)abonnement en ontvang Beleggers Belangen wekelijks in de bus of lees de volledige digitale editie online.