Diep rode cijfers Air France-KLM

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft over het eerste kwartaal een fors verlies geleden. De vooruitzichten zijn zeer onzeker.

In het traditioneel matige eerste kwartaal heeft Air France-KLM het operationele verlies zien oplopen, van €403 tot 597 mln. Het nettoverlies bleef min of meer stabiel op €368 mln. Dat cijfer viel analisten nog mee, maar de beurskoers daalde toch.

De grootste boosdoener van het omvangrijke verlies is de olieprijs, die voor een 18% hogere energienota zorgde. Verder stegen de personeelskosten met 6%, mede door extra pensioenstortingen. Air France-KLM vervoerde weliswaar 5,5% meer passagiers, resulterend in een betere bezettingsgraad, maar de gestegen kosten en geringe pricing power hadden de overhand. Bij vrachtvervoer daalden de inkomsten.

Transform 2015

Air France-KLM laat weten dat het besparingsprogramma Transform 2015 vanaf de tweede jaarhelft effecten zal sorteren. Onduidelijk blijft hoe en waarop het concern de beoogde besparing van €2 mrd denkt te realiseren. Nog altijd wordt er niet gesproken over gedwongen ontslagen, maar in de markt vermoedt men dat is gewacht tot na de Franse presidentsverkiezingen. Hoe dit ook zij, de kostenbesparingen zijn urgent: als tegenwicht voor een kerosinerekening die dit jaar circa €1,1 mrd hoger zal uitkomen, terwijl ook de personeelslasten met een kleine kwart miljard zullen stijgen. Zorgelijk blijft de hoge nettoschuld van €6,4 mrd, die hoger is dan het eigen vermogen (van €5,7 mrd). 

Conclusie:

De koers mag dan fors gedaald zijn, er zijn tal van redenen om het advies te handhaven. Partnerships, een eigen prijsvechter, alles trekt Air France-KLM uit de kast. De grootste uitdaging wordt het gevecht met de Franse vakbonden. Vanwege de zware omstandigheden en hoge schuldenlast blijft het 'verkopen'.


Tekst: Peter Schutte, 11 mei 2012

LEES OOK

Reesink

ICT

Arseus