Veel nieuwe diepte- en hoogtepunten

Het regende de afgelopen weken nieuwe 52-week high en lows op de wereldwijde effectenbeurzen. Alleen Unilever valt op de Nederlandse beurs op in positieve zin met een nieuw hoogtepunt in november (vandaag).

Ondanks de nog altijd stevige verliezen op de meeste effectenbeurzen dit jaar zijn er toch een aantal aandelen die zich aan de malaise weten te onttrekken.

Met name in de Verenigde Staten bereikten in november veel aandelen een nieuwe zogenaamde 52 week high. Tegenover 29 hoogste jaarkoersen binnen de S&P500 sinds 1 november, staan slechts 4 nieuwe dieptepunten.

Bekende namen die de afgelopen dagen een hoogste koers bereikten zijn onder meer Wal-Mart, Starbucks en McDonald's (allemaal vandaag). Voor Starbucks en McDonald's is het zelfs de allerhoogste koers ooit.

In Nederland en Europa zijn het juist veel meer aandelen die een nieuwe laagste jaarkoers bereikten in november. Slechts een handjevol aandelen wist sinds 1 november een nieuwe 52 wk high neer te zetten.

De meest opvallende naam hier is natuurlijk Unilever, dat rond 16:00 vandaag een hoogste jaarkoers van €25,10 aanraakte. Dat Unilever daarmee een grote uitzondering is blijkt wel als we kijken naar het grote aantal aandelen dat deze maand een nieuw dieptepunt bereikte. Hieronder bevinden zich bekende namen als PostNL, CSM en Grontmij.

Daarbij is het interessant terug te kijken naar een soortgelijk overzicht dat ik in april maakte. Destijds waren het veel meer groei- en cyclische namen die op de 52wk high lijst stonden. Opvallend is wel dat er met uitzondering van Mastercard geen aandelen voorkomen op het overzicht voor november.

Ook opvallend is het enorme verval bij het Franse Alcatel-Lucent, dat in april nog met afstand het best presterende aandeel binnen de Stoxx600 was met een plus van dik 80%.

Inmiddels wisten veel aandelen die in november een nieuw dieptepunt bereikten (zie tabel hieronder) alweer flink te herstellen vanaf de laagste koers. Een goed voorbeeld hiervan is CSM, dat flink wist te herstellen na de laagste jaarkoers van €10 op 3 november.

Het feit dat veel slecht presterende aandelen een extra duwtje naar beneden krijgen kan deels verklaard worden door het zogenaamde Window Dressing aan het einde van het jaar. Veel fondsbeheerders willen hun portefeuille opschonen voor het einde van een kwartaal of fiscaal jaareinde en verkopen de grootste verliezers.

Credit Suisse deed onlangs uitgebreid onderzoek naar dit verschijnsel in de Verenigde Staten en concludeerde dat juist de aandelen die in verband hiermee naar nieuwe dieptepunten worden gedrukt het beter doen de markt zodra deze verkoopdruk verdwenen is. Een nieuwe 52 week low kan zodoende een uitstekend instapmoment opleveren, mits het natuurlijk wel om kwalitatief hoogstaande aandelen gaat die op basis van waardering te ver afgestraft zijn. Voor de laatste adviezen voor de in onderstaande tabel genoemde aandelen kunt u terecht in onze koerswijzer achterin het tijdschrift.

hi low 8 nov

Tekst: Menno van Hoven, 8 november 2011

LEES OOK

En de winnaar is...

Ontkomen luxemerken aan de crisis?

De waarde van een waardering