Nieuw onderwerp Plaats antwoord
Advieswijzigingen analisten
website AA
#1 Gepost : maandag 12 maart 2012 15:14:38
Rang: Senior lid

Groep: Geregistreerd

Is 6 x Bedankt in 6 Berichten
Overzicht van een aantal advies- en koersdoelwijzigingen van analisten van de afgelopen dagen: AkzoNobel, DSM, Fugro, Heineken, Philips, Reed Elsevier, SBM Offshore, TomTom en Unilever.
Lees het volledige artikel.
O. Pietersen AA
#2 Gepost : maandag 12 maart 2012 16:23:23
Rang: Nieuw lid

website schreef:
Goldman Sachs heeft woensdag het advies voor Heineken verhoogd van sell naar neutral. Het koersdoel is verhoogd van €36,20 naar €44,90.

GS loopt hier vreselijk achter de feiten aan, en presenteert tegelijkertijd een onrealistisch nieuw koersdoel.

Heineken is drie weken geleden boven de 39 gekomen. Maar ze zijn al vijf jaar niet boven de 43 euro geweest.

Stelletje prutsers daar.
Karel Mercx AA
#3 Gepost : dinsdag 13 maart 2012 0:37:05

Groep: Abonnee, Geregistreerd

Is 1 x Bedankt in 1 Berichten
Is het ooit anders geweest? Zakenbanken kijken wat er gebeurd is en bepalen daarmee het advies voor de toekomst.
O. Pietersen AA
#4 Gepost : dinsdag 13 maart 2012 11:33:51

Dat is toch vreemd. Iedere consument wordt gewaarschuwd met de mededeling "resultaten uit het verleden... etc.".

De voorspellende waarde van de adviezen is zo 0,0.

En geldt dat dan voor alle analisten? Baseert een zakenbank als Goldman Sachs zich niet op dezelfde gegevens als andere analisten (jullie)? Eigenlijk moet je dus per saldo het tegenoverstelde doen als wat een 'analist' adviseert. Bedankt voor de tip. :-)
Karel Mercx AA
#5 Gepost : dinsdag 13 maart 2012 13:02:52

Is 1 x Bedankt in 1 Berichten
Ik denk dat het niet vreemd is. Wij mensen houden van extrapoleren. Ga je depressief naar bed dan verwacht je dat je ook depressief zult opstaan. Zelfde geldt voor als je vrolijk naar bed gaat. In de meeste gevallen blijken deze voorspellingen ook nog uit te komen. Alleen het omslagpunt mis je.

Het tegenovergestelde werkt alleen bij het omslagpunt. Het grootste gedeelte van de tijd zit je er dan naast. In de defensieve portefeuille houden wij bijvoorbeeld 50% kasgeld aan. Dat is het tegenovergestelde van de consensus. Maar als de beurzen niet naar beneden gaan dan zitten wij er toch compleet naast.

Mijn persoonlijke mening is dat ik niet kijk naar de analistenadviezen, maar ik ben er wel van overtuigd dat in de rapporten waarde te vinden is over individuele bedrijven.
Menno van Hoven AA
#6 Gepost : woensdag 21 maart 2012 9:22:03

Man

Aantal x Bedankt: 4
Het is van groot belang altijd en boven alles goed je eigen huiswerk te doen als belegger.

Analistenadviezen kunnen daarbij een goed startpunt zijn om nieuwe ideeën op te doen, maar het belangrijkste is om je eigen analyse te doen alvorens je in een aandeel belegt.

Bij analisten is het vaak zo dat juist als een aandeel het goed doet er adviesverhogingen komen. De slimme belegger heeft op dat moment het aandeel al.

Ook verschilt de kwaliteit van de verschillende analisten enorm. Het komt dikwijls voor dat een aandeel 10 koopadviezen maar ook 10 verkoopadviezen krijgt. Als ik dan net melding op de site maak van een koopadvies dan kan dat een verkeerd signaal afgeven. Daarom: doe je huiswerk en gebruik analistenrapporten hooguit als hulpmiddel.
O. Pietersen AA
#7 Gepost : woensdag 21 maart 2012 10:06:31

Vaak zijn adviezen gebaseerd op een combinatie van technische, fundamentele, strategische en kwantitieve analyses. Maar ik zie bijna nooit een duidelijke verdeling van de uitkomsten van die analyses en welk effect dat heeft op het uiteindelijke advies.

In het artikel hier staat ook alleen maar wie wat vindt. Maar niet waarom ze dat vinden. Ik snap dat ik wat huiswerk moet doen, en dat de kwaliteit per analist verschilt. Maar betekent dat dat ik zelf die analyses maar moet doen? Als je niet kunt zien waarop een advies gebaseerd is, heb je er eigenlijk niks aan. Voor elk advies zijn wel gelegenheidsargumenten te verzinnen.
Redactie Beleggers Belangen AA
#8 Gepost : woensdag 21 maart 2012 12:31:44
Rang: Lid

Via beurs.nl treft u vaak een korte toelichting bij een advies- of koersdoelwijziging aan. Daarin staat meestal wel duidelijk aangegeven waarom een advies wordt gewijzigd. http://www.beurs.nl/opinie/markettalks

In principe gaat het bij advieswijzigingen analisten op deze site altijd om fundamentele adviezen. Ook de koerswijzer achterin Beleggers Belangen kan een goed hulpmiddel zijn wanneer u zelf geen toegang hebt tot (uitgebreide) analistenrapporten en wilt weten wat de taxaties en ratio's zijn voor een bepaald aandeel.
Snel antwoorden Verberg Snel antwoorden

Beveiligingsafbeelding:
Captcha
Letters beveiligings afbeelding:

Rss Feed  Atom Feed
Gebruikers die dit onderwerp bekijken
Guest
Nieuw onderwerp Plaats antwoord
Spring naar forum  
U kunt hier nieuwe berichten plaatsen.
U kunt hier antwoorden op berichten.
U kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
U kunt hier geen eigen berichten bewerken.
U kunt hier geen enquêtes creëren.
U kunt hier niet stemmen op enquêtes.

Black-Grey Theme Created by Ingo Herbote (WatchersNET.de)